Skip to content

Veelgestelde vragen

Hoe kunnen we je helpen?

Zoek jouw vraag hieronder of neem contact met ons op.

Heb je nog vragen? Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Daarom hebben we de meest voorkomende vragen voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan staan onze collega’s van de klantenservice voor je klaar.

Over het aanbod & algemeen

Haag Wonen wil haar woningen verduurzamen. Dit geldt ook voor jouw appartementencomplex. Daarnaast wil Haag Wonen je helpen om geld te besparen op je stroomkosten. Een mooie manier om dit te doen is door zonnepanelen. Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en kunnen je een hoop geld schelen. Win-win dus!

Dit hangt van een aantal dingen af. Samen met Haag Wonen selecteren wij gebouwen die geschikt zijn voor zonnepanelen. Het kan zijn dat jouw woongebouw niet geschikt is. Het kan ook zijn dat jouw wijk later nog aan de beurt komt. Is jouw woongebouw geschikt voor zonnepanelen? Dan krijg je hier vanzelf post over. Wil je meer weten? Dan kun je ons altijd even bellen.

De Zoncorporatie berekent hoeveel zonnepanelen op jouw dak passen. Ze houden rekening met dakramen, pijpjes of andere zaken op het dak. Ze kijken ook naar de schaduw die mogelijk op de zonnepanelen zou vallen door bijvoorbeeld bomen. Op basis van deze gegevens wordt bepaald hoeveel zonnepanelen op jouw dak passen en hoe ze de meeste energie gaan opwekken. Het aantal zonnepanelen dat op het dak van jouw woongebouw past, wordt verdeeld onder jou en jouw buren. 

Haag Wonen koopt de panelen en betaalt voor de installatie en het onderhoud. De zonnepanelen zijn daarmee eigendom van Haag Wonen. Om de zonnepanelen te gebruiken betaal je € 3,30 per zonnepaneel per maand aan servicekosten. Alle stroom die de panelen opwekken is voor jou.

In de brief staat aangegeven tot wanneer je de tijd hebt om je aan te melden. Wanneer de inschrijving is gesloten, maken we een installatieplanning. Je krijgt dan een brief met meer informatie. Als je meterkast in de woning zit, maken we een afspraak met je. Zit je meterkast buiten de woning, bijvoorbeeld op de galerij? Dan hoef je soms niet eens thuis te zijn voor de werkzaamheden. Na de installatie controleren we of alles goed werkt en melden wij jouw woning aan bij de netbeheerder, zodat die weet dat je stroom teruglevert. Meer informatie over wat je kunt verwachten lees je hier.

Als je verhuist, blijven de panelen op het woongebouw liggen en kan de volgende huurder er gebruik van maken. Wanneer de huurovereenkomst van jouw woning eindigt, eindigt ook je overeenkomst voor de zonnepanelen.


Wil je niet benaderd worden? Dan kun je dit binnen 5 werkdagen na ontvangst van het aanbod doorgeven via belmeniet@dezoncorporatie.nl.

Kosten, besparing & andere geldzaken

De zonnepanelen en de installatie kosten jou helemaal niks. Je betaalt wel € 3,30 per zonnepaneel per maand aan servicekosten. Op deze pagina vind je uitleg over het besparen van geld met zonnepanelen.

Je betaalt vanaf het moment dat de zonnepanelen op je dak liggen en stroom opwekken. 

In de brief die je van ons hebt gekregen, lees je hoeveel panelen je kunt huren en wat de stroomopbrengst in kilowattuur (kWh) is. Kijk nu eens op de jaarafrekening van je energieleverancier. Verbruik je meer stroom (kWh) dan de opbrengst van de panelen? Dan is het huren van zonnepanelen voordelig voor je. Verbruik je minder stroom dan dat de panelen opwekken? Dan kan jouw voordeel lager zijn. In dat geval kun je altijd contact met ons opnemen. Wij rekenen graag met je mee.

Iedereen in Nederland betaalt belasting over het aantal kWh dat wordt afgenomen bij de energieleverancier. Op de jaarnota van uw energieleverancier kunt u zien hoeveel energiebelasting u betaalt. Wanneer u zonnepanelen heeft, neemt u minder kWh af bij uw energieleverancier. Hierdoor gaat de energiebelasting die u moet betalen omlaag als u zonnepanelen heeft.

Daarnaast ontvangt iedereen in Nederland ook een teruggave van de energiebelasting. Hierbij wordt gekeken naar het aantal dagen per jaar waarop u energie gebruikt. Zelfs met zonnepanelen blijft u nog steeds klant bij uw energieleverancier en blijft u ook energie afnemen. Dit betekent dat de teruggave energiebelasting die u ontvangt, hetzelfde blijft ook als u zonnepanelen heeft.

Uw voordeel wordt hierdoor dus groter. U hoeft minder energiebelasting te betalen en daarnaast krijgt u evenveel weer terug. 

Dan koop je de overige stroom nog van je energieleverancier. Zo heb je altijd de stroom die je nodig hebt. 

Dan kan de besparing op je energierekening iets lager zijn. 

Ja. De besparing op je energierekening door de stroomopwekking met zonnepanelen is hoger dan jouw servicekosten, als jouw stroomgebruik gelijk blijft. Let op: aan de verwachte besparing kunnen geen rechten worden ontleend. Jouw besparing is afhankelijk van je persoonlijke stroomverbruik en hoeveel je hiervoor betaalt. De kosten die jij betaalt aan jouw energieleverancier kun je vinden op jouw jaarnota.  

Wij berekenen van tevoren een geschatte opbrengst van de zonnepanelen. Zoals hierboven uitgelegd is jouw eigen stroomverbruik van belang. Daarnaast kun je kijken naar je energietarief. De verwachte netto besparing is berekend aan de hand van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Engie en Essent).

Benieuwd hoe wij de berekening maken? Op deze pagina leggen we het uit.  

Ja, dat kan! Als je direct wilt beginnen met het besparen op je energierekening kun je jouw maandbedrag direct na installatie verlagen bij jouw energieleverancier. Wij raden je aan om dit maandbedrag te verlagen met de servicekosten die je betaalt voor de zonnepanelen. Je kunt er ook voor kiezen om het maandbedrag niet te wijzigen. Je krijgt dan aan het einde van het jaar – bij gelijk verbruik – geld terug van je energieleverancier.  

De afgelopen tijd is er veel veranderd in de stroomprijs. Als de stroomprijzen van de energieleveranciers dalen, dan zal de verwachte besparing ook dalen. Omgekeerd geldt hetzelfde; als de prijzen van de energieleveranciers stijgen, dan zal de verwachte besparing ook stijgen.

In onze berekeningen maken we gebruik van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Engie en Essent).

Ja, je kunt gewoon bij je vertrouwde leverancier blijven. Ook overstappen naar een andere energieleverancier is geen probleem.

Je hebt naast de zonnepanelen ook altijd nog een contract met een energieleverancier nodig. Verbruik je namelijk meer stroom dan de panelen opwekken? Dan koop je de overige stroom nog van jouw energieleverancier. Ook de stroom die je in de nacht gebruikt, koop je van je energieleverancier, aangezien de zonnepanelen ‘s nachts geen stroom opwekken.  

In de akkoordverklaring voor de zonnepanelen van Haag Wonen vind je ook de looptijd van het contract. 

Stroomopbrengst & salderen

De berekening van de verwachte stroomopbrengst doen we met speciale software. Onze mensen zijn ervoor opgeleid om dit zo goed mogelijk te berekenen. In het programma kijken we naar de oriëntatie van het dak en of er schaduw op het dak valt. Ook kijken we naar het gemiddeld aantal zonuren. Zo komen we op een goede schatting van de opbrengst.

Nee, de stroomopbrengst verschilt elk jaar een klein beetje. Er is nou eenmaal niet elk jaar exact evenveel zonlicht. Dit wijkt gemiddeld maximaal 5% af. Als het bewolkt is wekken de zonnepanelen nog steeds stroom op, alleen minder veel dan op een zonnige dag. De werking van zonnepanelen neemt elk jaar ietsje af. Dit is zo’n 0,5% per jaar.

Dan lever je de overige, niet-gebruikte stroom terug aan jouw energieleverancier. Hiervoor ontvang je van jouw energieleverancier een teruglevertarief. Dit tarief verschilt per energieleverancier.

Overdag, wanneer de zon schijnt, wekken zonnepanelen energie op. Vaak gebruik je deze stroom niet direct. De stroom wordt dan teruggeleverd naar het energienet. ’s Avonds, als de zonnepanelen geen stroom opwekken, gebruik je weer stroom van het energienet. De stroom die je overdag teruglevert én die je in de avond weer gebruikt, worden tegenover elkaar weggestreept. Dit heet salderen.

Wij kijken van tevoren of het elektriciteitsnet in jouw wijk zwaar genoeg is om stroom terug te leveren, ook op dagen dat er veel stroom wordt opgewekt. Wanneer dit niet het geval is, doen wij jou geen aanbod voor zonnepanelen.

Op 13 februari heeft de Eerste Kamer tegen de afbouw van de salderingsregeling gestemd. Dit betekent dat u alle stroom die uw zonnepanelen opwekken mag blijven salderen. 

Doordat de salderingsregeling blijft bestaan, zullen energieleveranciers de zonnepaneel-gebruikers op een andere manier gaan stimuleren om hun zonnestroom direct te gebruiken. Hierin zijn drie opties: 

  • De terugleververgoeding voor stroom verlagen. Dit is het bedrag wat de energieleverancier aan u betaalt voor de zonnestroom die u niet gebruikt en dus teruglevert aan het stroomnet.
  • Extra vaste maandelijkse kosten toevoegen afhankelijk van de teruggeleverde stroom.
  • Als u zonnepanelen op uw dak heeft liggen, kan het zijn dat u bijvoorbeeld geen (welkomst)korting krijgt als u overstapt naar een andere energieleverancier.

Let bij het afsluiten van een nieuw energiecontract daarom goed op deze bovenstaande punten. Dit kan namelijk invloed hebben op uw maandelijkse besparing. Weet u niet of er van een één van deze drie punten sprake is bij de energieleverancier? Dan kunt u hen altijd bellen om dit na te vragen. 

Wij geven u geen advies over welke energieleverancier het beste is voor zonnepaneel-gebruikers. U kunt op diverse sites de tarieven en voorwaarden vergelijken, zoals bijvoorbeeld:

De energieleveranciers en netbeheerders willen voorkomen dat er veel stroom terug het stroomnet op gaat. Zij willen graag dat mensen de stroom van de zonnepanelen direct gebruiken. U bent daarom altijd het voordeligst uit als u overdag uw elektrische apparaten aanzet in plaats van ’s nachts.  

  • Zo kunt u bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser zo instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar. 
  • Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts. 

Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet. 

Haag Wonen zet zich in voor betaalbaar wonen. Daarom willen ze dat jij voordeel hebt en behoudt van zonnepanelen. Om deze reden is het aanbod zo voordelig, dat je nog steeds kunt besparen zonder de salderingsregeling.

Installatie

Nadat we alle aanmeldingen binnen hebben van bewoners die graag zonnepanelen willen, maken wij een planning voor de installatie. Zodra we weten wanneer jij aan de beurt bent, maken we een afspraak met je.

Meestal wel. Bij appartementen waarbij de meterkast op de galerij zit, geldt soms een uitzondering. Je ontvangt hier dan informatie over. De installatie duurt een paar uur. Wil je meer weten over de installatie? Klik dan hier.

De installateur van de Zoncorporatie komt op de afgesproken dag en tijd langs. De installateur plaatst de zonnepanelen op het dak. Daarna begint de installatie in je meterkast en trekt de installateur een kabel naar het dak. Dit duurt ongeveer 2 uur. Na de installatie krijg je meteen uitleg hoe alles werkt en hoe je kunt zien wat je gaat besparen. Kies je zelf niet voor zonnepanelen? Dan kan het ook zijn dat de Zoncorporatie werkzaamheden moet uitvoeren in jouw meterkast. Dit is nodig om jouw onderburen of de centrale voorzieningen aan te sluiten op de zonnepanelen.

Het kan zijn dat je onderburen wel zonnepanelen willen. In dat geval moeten we door jouw meterkast om bij de meterkast van de onderburen te komen. In dat geval maken we een afspraak met je.

We hopen dat alles rondom de installatie van de zonnepanelen goed is verlopen. Wil je toch een klacht indienen of schade melden? Dan vragen we je om ons formulier in te vullen op https://info.dezoncorporatie.nl/klacht/.  

We vinden het altijd leuk om te horen wanneer onze collega’s goed werk hebben geleverd. Je kunt ons hierover mailen naar info@dezoncorporatie.nl

Onderhoud panelen & storingen

Wij plaatsen een opbrengstmeter in jouw meterkast. Met deze meter kun je elke dag zien hoeveel stroom je zonnepanelen opleveren. Ongeveer twee weken na de installatie krijg je per e-mail inloggegevens voor het monitoringsportaal. Ben je jouw inloggegevens vergeten of heb je deze een maand na oplevering nog niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.

De Zoncorporatie is verantwoordelijk voor het onderhoud de zonnepanelen. Hiervoor werken we samen met Solarminds. Zij lossen storingen kosteloos voor je op. De werking van de panelen kun je zelf controleren via de opbrengstmeter in de meterkast en in het monitoringsportaal. De Zoncorporatie en Solarminds houden ook de opbrengst van de zonnepanelen in de gaten. Verandert de opbrengst onverwacht? Dan neemt de Zoncorporatie of Solarminds contact met je op.

In je meterkast komt een opbrengstmeter te hangen. Deze opbrengstgegevens komen ook bij ons terecht. Wij controleren zo of jouw panelen genoeg stroom opwekken. Is er iets mis? Dan krijgen we hier een melding van en nemen we contact met je op. 

Voor monitoring en onderhoud van de zonnepanelen werken wij samen met Solarminds. Als er om een bepaalde reden geen of minder stroom wordt opgewekt, dan krijgen zij automatisch een melding. Vaak kunnen ze dit op afstand oplossen. Zo niet, dan bellen ze je om een afspraak te maken. Vermoed je zelf een storing? Volg dan het stappenplan bij storingen.

Bij de aansluiting van jouw zonnepanelen hangt onze installateur een informatieboekje en bovenstaand stappenplan in je meterkast. Heb je dit boekje niet of kun je het niet (meer) vinden? Laat het ons dan weten. We sturen het je graag na. Je kunt de informatie ook downloaden via de links hieronder:

Nee, de zonnepanelen worden schoon door de regen. Het schoonmaken van de zonnepanelen is alleen bij hoge uitzondering nodig en dit mag alleen de Zoncorporatie of een partner van ons doen. Als dit nodig is worden hier geen kosten voor bij jou in rekening gebracht. 

De producten die gebruikt worden hebben een CE-label en voldoen op het gebied van veiligheid. Zonnepanelen zijn net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat in jouw huis. 

De zonnesystemen worden geïnstalleerd door vakbekwame monteurs. Het materiaal voldoet aan alle veiligheidsnormen en -richtlijnen. De Zoncorporatie heeft intussen meer dan 15.000 woningen voorzien van zonnepanelen. Er is nog nooit sprake geweest van brand.

Onze zonnepanelen hebben nog nooit een brand veroorzaakt, maar het kan natuurlijk voorkomen dat je door een andere oorzaak te maken krijgt met een huisbrand. Wij houden altijd rekening met hoe wij de panelen installeren, zodat de brandweer geen last heeft van de zonnepanelen bij het blussen van een brand.

Nee dit kan niet. De monitoring van onze zonnepanelen wordt gedaan door middel van een simkaart. Ze zijn dus niet verbonden met jouw eigen internet. Daarom loop je geen risico om gehackt te worden doordat je zonnepanelen hebt. 

Over de Zoncorporatie

Wij zijn een zonnepanelenbedrijf uit Amsterdam en we werken samen met verschillende woningcorporaties in heel Nederland. Wij doen alles rondom de zonnepanelen, van informeren tot installeren. Op www.dezoncorporatie.nl kun je meer lezen over wat wij doen.

Haag Wonen heeft als doel om betaalbare woningen mogelijk te maken. Daarvoor werken ze samen met partners. Wij van de Zoncorporatie hebben zonnepanelen geïnstalleerd bij meer dan 15.000 huurwoningen van verschillende corporaties verspreid door Nederland. We hebben veel kennis over het huren van zonnepanelen en kunnen jou hier alles over vertellen. Wij informeren over, installeren en zorgen voor het onderhoud van de panelen.

Heb je nog vragen?

Bel of mail ons

020 - 723 92 92

ma – do 09.00 – 20.00 uur
vrijdag: 09.00 – 17.30 uur